Sementtiseikkailu osa 4

 Noin viikko juhlien jälkeen Alexandrian Suomen konsuli Mr. Mubari tuli hotelli Harbourin 2 kerroksen kahvioon. Hän kävi ensin onnittelemassa Mr. Bobbuthia siitä että tämä oli onnistunut muodostamaan uuden vahvan sementtimafian Alexandriaan ja Kairoon. Mr. Mubari ilmoitti ettei hän arvostanut uutta sementtimafiaa, mutta tunnusti ihailevansa: Mr. Bobbuthin tehokkuutta, millä kaikki oli saatu aikaan. Mr. Mubari kävi myös tapaamassa kapteeni Erikiä ja tunnusti että hän oli ollut väärässä kun arvioi ettei uutta sementtimafiaa tule. Varsinainen asia Suomen konsulilla oli, kuitenkin johtaja Leppämetsälle. Konsuli kertoi kaiken mitä oli kertonut kapteeni Erikille, ja nämä asiat johtaja Leppämetsä jo tiesi. Mutta johtaja ei uskonut varotuksia Tuupovaara Zippingin tulevasta konkurssista. Konsulille oli aivan selvää että Tuupovaara Zipping ei koskaan tule saamaan yhtään Dollaria, tai centtiä, Mr. Bobbuthilta tai hänen yhtiöiltään. Johtaja leppämetsä oli asiasta päin-vastaista mieltä. Sillä Mr. Bobbuthi oli luvannut maksaa aivan kohta kaikki maksut. Konsuli kertoi myös että: Varsinaista rahtaaja yhtiötähän ei enää ollut olemassa. Ja uusi yhtiö ei peri mitään velkoja vanhoilta. Tämä oli johtaja Leppämetsälle uutta. Konsuli tiesi myös että Egyptistä tulee hiljalleen runsaasti aivan suunnattomia laskuja, Tuupovaara Zippingille. Jotkut niistä aivan aiheellisia. Tietenkin kestää kuitenkin vähän aikaa ennekuin velkojille selviää että yhtiölle ei ole tulossa yhtään rahaa pitkästä rahtauksesta. Kaksi päivää hauskojen juhlien jälkeen nousi myrsky. Onneksi m/s Abdullah Express oli nyt suojaisessa paikassa, siinä oli polttoainetta, ja ankkurit pitivät. Kaikki laivat eivät kuitenkaan olleet yhtä hyvässä asemassa. Abdullah Express laivan väki pani merkille että yksi laiva suojaisalla ankkuripaikalla ajelehti vapaasti muiden laivojen seassa. Todettiin että laivasta oli ankkurikettinki katkennut. Ihme kyllä laiva ei törmännyt mihinkään muuhun laivaan, läheltä piti tilanteita oli kuitenkin useita. Nyt laiva ajelehti perä edellä kohti Abdullah Express laivaa. Haettiin kannelle kaikenlaista tavaraa vaimentamaan kosketusta. Autonrenkaita puu pölkkyjä säkkejä ym. Onneksi viime hetkellä alus, jonka nimi oli Al Nil (ja kotipaikka oli Alexandria), kääntyi poikittain ja osui Abdullah Expressiin pitkä kylki edellä Abdullah Expressin pitkään kylkeen. Ensi kosketuksesta tuli kohtalaisen pehmeä koska suuri osa Abdullah Expressin miehistöä oli laskenut laivan sivulle autonrenkaita säkkejä ja puupölkkyjä. Kylkeen tuli vain yksi pieni reikä, ja joitakin kuhmuja. Heti nostettiin laivan muonitusnosturilla 2 miestä Al Nil laivaan, koska siinä ei näkynyt ihmisiä.

Ei näkynyt myöskään köysiä. Abdullah Expressin köysillä Al Nil kiinnitettiin sivulle. Al Nil laiva tutkittiin, usean miehen voimin. Laivassa ei ollut ketään ihmisiä. Ei lastia. Ei sähköä, ei lämpöä. Varusteita oli hyvin vähän. Kiinnitys-köysiä ei ollenkaan. Torakoita kuitenkin oli runsaasti. Seuraavana yönä myrsky laantui.

Seuraavana päivänä Al Nil laivalle souti pienellä jollalla mies. Pitkä hyvin laiha mies. Hänellä oli pitkä valkoinen tukka ja pitkä valkoinen parta. Hän oli pukeutunut pitkään valkoiseen yöpaitaan joka ei ollut aivan puhdas. Oli tainnut useamman vuoden pyykkituvat jäädä väliin. Mies oli suomalaisten arvioiden mukaan 90 vuotiaan näköinen. Hänellä ei ollut muita tavaroita mukana kun öljykäyttöinen myrskylyhty. Eikä eväitä, eikä edes juomavettä. Sen takia ms Abdullah Expressin porukka vei hänelle joka päivä hieman ruokaa ja juomavettä. Viikko sen jälkeen kun Al Nil laiva oli kiinnitetty Abdullah Expressiin kylkeen niin kapteeni Erikin puheille tuli nuori mies joka esitteli itsensä: Jimmy Omar nimiseksi, sanoi nimensä olevan sama kuin näyttelijä "Omar Sharif"illa. Hän kertoi että on ms Al Nil laivan toinen perämies. Egyptiläiseksi Jimmy Omar puhui hämmästyttävän hyvää englantia ja ymmärsi kaiken, myös merenkulun terminologian. Hän kävi kapteeni Erikin kanssa tutustumassa Abdulah Expressiin, varsinkin komentosiltaan. Hänen mielenkiinnosta ja kysymyksistä kävi nopeasti ilmi että mies oli saanut kauppa-laivaston päällystö koulutusta. Hän kertoi että hän oli saanut merikapteenin koulutuksen mutta hänellä ei vielä ollut merikapteenin pätevyyskirjaa. Hänen pätevyyskirjallaan hän ei saa olla Al Nil laivan yliperämies tai päällikkö. Hän kävi myös konepäällikön kanssa tutustumassa Abdullah Expressin konehuoneeseen. Hän kertoi myös olevansa Al Nil laivan kone-päällikkö. Konepäällikön mielestä mies oli aivan ilmeisesti saanut laivakonemestarin koulutuksen. Jonka huomasi miehen mielenkiinnosta oikeita kohteita tutkiessa, ja hänen esittämistä kysymyksistä. Jimmy Omar sanoi olevan syvästi kiitollinen siitä että kapteeni Erik ja hänen miehistönsä oli pelastanut hänen laivansa. Hän myös välitti isänsä Mr. Omarin kiitokset, sillä hänen isänsä oli Omar Shippingin johtaja ja laivan omistaja. Jimmy Omar kävi Al Nil laivassa tapaamassa siellä vahtina toimivaa vanhaa miestä. Hän myös välitti vanhuksen kiitokset ruuasta ja juomavedestä, ja kertoi että mies ei ollut puhunut mitään koska ei osannut englantia. Perämies Omar toivoi myös että hänen isänsä laiva saisi vielä vähän aikaa olla kiinni ms Abdullah Expressin kyljessä koska heillä oli vaikeuksia saada laivalle laituripaikkaa, johtuen siitä että hänen isällä oli riitaa vakuutusyhtiönsä kanssa jostakin vanhasta vaurio asiasta ja vakuutusyhtiö oli lahjonut sataman vaikeuttamaan varustamon asioita. Kapteeni Erik suostui mutta kehotti Omaria kiirehtimään Al Nil laivan siirtoa pois koska lyhyellä varoitusajalla Abdullah Express voi päästä purkauslaituriin. Ja sinne on mahdoton päästä jos on Toinen laiva kyljessä kiinni. Jimmy Omar kävi 2-3 päivän välein Al Nil laivalla ja kävi myös tervehtimässä kapteeni Erikiä ja muuta laivaväkeä. Muuta Al Nil laivan henkilökuntaa, kun sama vanha mies ja perämies Omar, ei koskaan nähty.

Jatkuu...

3.10.2021

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita