Rannikkovartiosto USAssa 22/1

Kun olin ensimmäistä kertaa Päällikkönä matkalla USA:han kuuluvaan satamaan meillä oli ongelmia ilmoittaa agentille tarkkaa tuloaikaamme. Olimme matkalla Qubeckistä Kanadasta La Guairaan Venezueelaan. Matkalla oli tarkoitus poiketa Ponchen satamaan Puerto Ricolla ottamaan hieman lisälastia. Kyseessä oli putkenpätkiä Öljynjalostamon rakentamiseen. Asialla alkoi jo olla kiire, sillä satamaan tuloon oli vain n. 6 tuntia. Ja arvioitu lastausaika satamassa oli n. 4 tuntia. Ja tänä aikana meidän pitää saada huolto rikkinäiseen tutkaamme. Yritin ULA radiolla kuttsua kaikkia seudulla olevia radio asemia saadakseni yhteyden Ponchen agenttiimme tai saada heille viesti arvioidusta tuloajastamme ja pyyntö järjestää Decca tutkan huoltomies laivalle heti kun tulemme satamaan. Yhteyden saamista radio asemaan haittasi myös se että suunnaton määrä muita laivoja puhui radiossa ja käyttivät myös puhumiseen kutsukanavia, mitä ei radioliikenteessä saisi tehdä. Sitten yksi laiva kutsui USAn rannikkovartiostoa Puerto Ricossa. Rannikkovartiosto vastasi, ja samassa kaikki laivat vaikenivat radiossa. Sellainen auktoriteetti on USAn rannikkovartiosto. Minulle tuli silloin mieleen käyttää tätä hyväkseni. Kutsuin USAn rannikko-vartiostoa Puerto Ricossa ja kerroin heille vaikeuteni. He olivat avuliaita ja lupasivat soittaa rannikkovartiostolle Poncheen niin että he informoivat satamaa ja meidän agenttia arvioidusta tuloajastamme ja kertovat agentille kiireellisen tarpeemme saada tutkan huolto, heti kun tulemme satamaan. Tämä toimi hienosti ja kaikki olivat informoituja tulostamme. Kun olimme kiinnittyneet Ponchen laituriin niin ensimmäisenä laivalle tuli USAn rannikkovartiosto tekemään satamaantulo tarkastuksen. Tämä oli erityisen perusteellinen tarkastus sillä kyseessä oli laivan ensivisiitti USAn satamaan nykyisellä nimellä ja omistajalla. Olin vielä komentosillalla kun ensimmäiseksi 3 rannikkovartioston upseeria tuli komentosillan karttahyttiin. Ensimmäiseksi he pyysivät saada nähdä laivan tutka järjestelmät. Johdatin heidät komentosillalle ja viittasin tutkaamme. Ison laivan suurella komentosillalla oli 1kpl hyvin pieni vanhanaikainen tutka johon oli ripustettu iso kilpi "EPÄKUNOSSA" ja toinen pienempi "ÄLÄ YRITÄ KÄYNNISTÄÄ". Tyrmistyneinä upseeri katsoivat tätä ja kun pystyivät taas puhumaan niin kysyivät: "Kapteeni, ennen kuin saavuitte USAn aluevesille teittekö ilmoituksen rannikkovariostolle että tutkanne on epäkunnossa? Johon totuudenmukaisesti vastasin: "Tietenkin". Pystyin myös kertomaan ajankohdan ja paikan. Seuraava kysymys oli: Mikä on laivan netto-rekisterivetoisuus? Säännöt määräävät että isoissa kauppalaivoissa on oltava vähintään 2 tutkaa. Pienissä 1 riittää. Raja on 10 000 nettorekisteritonnia. (Joka on tilavuusmitta.) Näytin seinälle raameihin ripustettua laivan mittakirjaa joka kertoi että laivan vetoisuus on 9997 nettorekisteri-tonnia. Iso laiva oli tehty pieneksi käyttämällä kaikenlaisia laivamittauksen porsaanreikiä niin että oli päästy alle 10 000 tonnin. Ja päästy monessa asiassa helpommilla vaatimuksilla. Oikeasti laiva oli iso, pystyi lastaamaan yli 16 000 tonnia. Ja ihme kyllä, kaikki komentosillalla oli sääntöjen mukaista, ja rannikkovariosto oli tyytyväisiä varsinkin kun tutkankorjaaja hetikohta saapui.


3.2.2022

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita