Öljyä Sardiniasta 13/1


Ensimmäinen työpaikkani kauppalaivan päällystössä oli kolmannen perämiehen pesti Suomalaisessa keskikokoisessa tankki -laivassa. Laivani nimi oli Rapido. Suurin osa lasteista oli öljytuotteita Mustalta mereltä Suomeen.

Yksi tavallisesta poikkeava lasti oli dieselöljy lasti Sardiniasta Rotterdamiin. Edellinen lasti oli ollut Batumista, Mustalta mereltä, Porin Tahkoluotoon. Tahkoluodon jälkeen emme vielä tienneet seuraavan lastin lastaus -satamaa. Pidettiin aika varmana että se olisi Mustan meren satama. Saimme ohjeet lähteä taloudellista vauhtia sinnepäin. Matkalla meillä oli hyvää aikaa pestä lastitankkeja. Kuten oli siihen aikaan yleensä tehtiin, niin että keräsimme öljyiset pesuvedet yhteen lastitankkiin. Nykyään pesuvesille on omat tankkinsa. Siihen aikaan ei ollut. Öljystä pesuvettä sai pumpata mereen keski- Atlantilla ja meidän reittiä lähinnä sellainen alue oli 50 meripenikulmaa Portugalin rannikon länsipuolella. Jos keski tai - pohjois Euroopasta ajetaan Välimerelle niin ajetaan yleensä 10 meripenikulman päässä Portugalin rannikosta. Kun tulimme niille seuduille niin kaikki laivan lastitankit oli perusteellisesti pesty, paitsi tämä yksi tankki missä pesuvetemme oli. Ajomme nyt reittiä joka seurasi portugalin rannikkoa 50 meripenikulmaa sen länsipuolella. Huomasi selvästi koska tulimme alueelle jossa öljyisen veden saa pumpata mereen. Meressä oli runsaasti öljyä. Nykyään tällaisia alueita ei enää ole. Öljystä vettä ei saa enää pumpata (laillisesti) mereen missään. Kaikki on pumpattava maihin puhdistuslaitoksiin toimitettavaksi. Tällä alueella pumppasimme tankin tyhjäksi ja pesimme sen perusteellisesti. Juuri kun tämän olimme saaneet tehtyä oli ilta ja tapasimme toisen laivan, joka uteliaana kysyi mistä olemme tulossa ja minne olemme matkalla. Kerromme että olemme tulossa Porista Suomesta ja olemme matkalla Mustalle Merelle. He kertovat tulevansa Liverpoolista ja olevansa matkalla Lissaboniin. Sitten he kysyivät että onko meillä Decca Navigaattoria tai muuta sellaista radio-navigaatio laitetta. Vastattiin heille myöntävästi vaikka laitteemme ei olleet niin hienoja kuin Decca Navigaattori. Laiva kiitti rupattelusta ja toivotti hyvää matkaa Mustalle merelle. Hetken kuluttua toinen laiva teki merkittävän käännöksen. Myöhemmin tuli mieleen että he luulivat että olemme normaalilla reitillä, eli siis 10 meripenikulmaa rannikosta. Eivät kehdanneet sanoa että he olivat epävarmoja sijainnistaan, ja että rupattelu tuokion tarkoitus oli selvittää missä ovat. Seuraavana päivänä tuli ohjeet: Ajakaa Etelä Sardiiniaan lastaamaan dieselöljy lasti Rotterdamiin. Vielä oli huomautus että tankkien pitää olla hyvin tarkasti puhdistettuja. Vastasimme että meillä on puti-puhdasta, meillä on ollut aikaa olla hyvin perusteellisia puhdistustyössä. Pääsimme Sardiniassa suoraan lastauslaituriin ja aloimme heti purkamaan painolastin. Nyt se oli täysin puhdasta merivettä joten ripeää toimintaa. Meidän vakituinen yliperämies oli lomalla, hän oli vanha konservatiivinen perämies. (Yliperämiestä sanotaan yleensä laivalla "Förstiksi", joka tulee vanhasta Englantilaisesta nimityksestä "First Officer", nykyään sanoaan "Chief Officer".) Meidän Förstille tuli Suomessa sijainen, nuori kaveri jolla kaikessa oli eri tyyli. Tunsin hänet ennestään, olimme olleet monia vuosia aikaisemmin samassa laivassa. Silloinkin hän oli "korkea-arvoisempi kuin minä, hän oli puolimatruusi ja minä oli jungmanni. Hän oli mukava försti siinä että antoi hyvin selkeät ja yksityiskohtaiset ohjeet, lastaus asioista. Nähtävästi hän luotti että teen tarkalleen ohjeiden mukaan, hän ei ollut kyttäämässä mitä teen, vaan nukkui omassa hytissään sohvalla, kun ei ollut hänen työvuoronsa. Laivalle tuli sitten öljysataman tankkien tarkastaja. Tarkastajaksi hieman liian hyvin pukeutunut ja kammattu. Ja puhui moitteetonta Englantia. Hän kyseli sitten tarkkaan meidän lastaus -suunnitelmasta ja tutki kaavioita meidän Lastitankeista ja putkistosta. Selitin: Miten mikin putkisto on auki ja mihin tankkeihin aletaan lastaamaan. Siis meidän vakituisen yliperämiehen vanhat hyvät tavat. Tarkastaja sanoi että vanhan laivamme putkistot ovat vaarassa kun lastia tulee sellaisella paineella että viisainta on avata kaikki putket ja lastata heti kaikkiin tankkeihin,samanaikaisesti. Sitten kun tankit alkavat täyttyä niin meidän pyynnöstä he laskevat lastaus vauhtia. Sanoin että eiköhän mutta vaatii tietenkin förstin suostumuksen. Kerroin myös että tämä on uuden förstimme ensimmäinen lastaus tässä laivassa. Tarkastaja oli kaikkeen tähän hyvin tyytyväinen.

Kun painolasti oli tyhjennetty, oli jo myöhäinen ilta, ja herätin förstin ja menimme kolmestaan tarkastamaan tankit. Tarkka ja sliipattu tarkastajamme katsoi mielestäni, vähän liian huolimattomasti tankkeihin ja käytti pientä taskulamppuaan. Tarjosin hänelle meidän super tehokasta isoa lamppua, hän ei sitä huolinut. Kun viimeiseen tankkiin oli katsottu ja todettu kaikki tyhjiksi ja puhtaiksi, försti sanoi että hyvä juttu, ja nyt mennään allekirjoittamaan tankkien tarkastus sertifikaatti. Tarkastaja sanoi että kyllä, mutta käyn ensin kertomassa että kaikki on OK ja voimme alkaa lastaamaan. Sitten tulen ja otamme näytteet lastista kun lastaus alkaa. Tarkastaja lähti maihin. Mies laiturilta tuli ja kiinnitti 2 lastausletkua laivaan Yhden ison ja yhden hieman pienemmän. Försti selosti sitten kuinka lastataan. Ei tarkastajan suosittamalla tavalla vaan niin että keulapuolella avataan vain keulapuolen putki keskitankkeihin #2 ja #4, ja peränpuolella keskitankkiin #7. Laivassa oli 9kpl isoa keskitankkia ja niiden molemmin puolin 9 paria sivutankkeja. Sitten jos lastauspaine vaikuttaa liian kovalta niin avataan hiljalleen lisää kaskitankkeja jos 5 keskitankkia on auki ja paine liian kova niin tulen herättämään förstin. Ja heti kun tarkastaja on allekirjoittanut sertifikaatin niin voit antaa luvan aloittaan lastaus. Mutta kannattaa ottaa heti näytteet lastista koska kun paine on noussut niin se voi olla sotkusta puuhaa. Jos ei tarkastaja ota niitä, niin sinä otat. 4 pullollista keulan puolen putkesta ja 4 pullollista peräpuolen. Näytteiden ottoa varten putkissa on pienet hanat. Jo 15 minuuttia tankkien tarkastuksen jälkeen laiturilta huudettiin että avatkaa putkienne venttiilit aloitamme lastauksen. Huusin takaisin että odotamme vielä tarkastajaa. Sertifikaatti on allekirjoittamatta ja hän lupasi tulla ottamaan näytteitä kun lastaus alkaa. Kerrottiin että tarkastaja on tulossa, mutta täytyy aloittaa heti, on kiire. Vastasin että aloitetaan heti kun on tarkastajan allekirjoitus sertifikaatissa.

10 minuutin välein laiturilta huudettiin yhä vihaisempana: Että aloitetaan jo. Tunnin kuluttua minut kutsuttiin laiturin koppiin puhelimeen. Tarkastajamme soitti hyvin vihaisena: Että minä nuori kokematon perämies viivytän ylimielisesti suuren mahtavan firman kiireitä. Minä sanoin että noudatan vaan yliperämiehen antamia käskyjä. Enkä suostu poikkeamaan niistä. "Pyydä se nuori ja kokematon yliperämiehesi puhelimeen". Sanoin OK mutta se kestää hetken. Menin herättämään förstin. Hän kirosi ja sanoi: En tule puhelimeen. Sano sille että haistaa paskan. Lastaus alkaa kun muodollisuudet on hoidettu. Ilmoitin tämän puhelimessa. Puoli tuntia myöhemmin tarkastaja tuli laivalle ja hyvin vihaisena allekirjoitti sertifikaatin ja ryntäsi sitten maihin. Se oli viimeinen kerta kun näin miehen. Näytteet ja lopputarkastukset hoiti muut tarkastajat. Menin näyttämään sertifikaatin förstille. Hän sanoi että se taitaa olla arvokas paperi kun sitä on noin pihdattu vie se heti päällikölle. Päällikkö otti sertifikaatin mutta oli vihainen kun olin herättänyt. Ja sanoi että älkää minua herättäkö vaan hoitakaa te perämiehet lastiasiat. Sitten alkoi lastaus, lastausvauhti oli aika hidas. Koska tarkastajaa ei näkynyt niin otin näytteet förstin ohjeiden mukaisesti. Kun olimme lastanneet puoli tuntia niin se mies joka oli kiinnittänyt letkut tuli sanomaan että tarkastaja tarvitsee kopion sertifikaatista ja hän menee ottamaan sitä valokopion. Sanoin että paperi on päälliköllä, ja häntä ei saa herättää, palataan asiaan huomenna. Förstin ajatus aamulla oli että paras on jos agentti hoitaa valo -kopioinnin, eikä nämä keljut kojootit. Kukaan ei kuitenkaan tullut uudestaan pyytämään kopiointia. Kun oli lastattu 2 tuntia, lastaus loppui ilman mitään varoitusta. Pyydettiin sulkemaan venttiili putkesta jossa pienempi letku oli kiinni. Pienempi letku irrotettiin. Tämän katkon aikana mittasimme että paljonko lastia oli tullut. Keskitankissa #7 oli vajaa puoli tankillista 400 tonnia. Puolen tunnin kuluttua lastaus jatkui vain yhdellä letkulla. Vauhti oli vain puolet edellisestä. Noin puoli tuntia sen jälkeen kun lastaus oli alkanut uudelleen, yhdellä letkulla, laiturin letkumies otti monta pulloa näytteitä meidän putken hanasta. hän antoi minulle niistä 4 pulloa ja sanoi että nämä on lastin vastaanottajalle. Lastaus jatkui sitten rauhallista vauhtia. Kaikki meni sitten rutiinilla ja hyvin.

Perillä Rotterdamissa laivalle tuli heti lastin tarkastajat ja ottivat näytteet jokaisesta tankista. Tunnin kuluttua tuli tarkastaja sanomaan että saamme alkaa purkamisen, mutta keskitankki #7 ei saa koskea. Siinä olevassa lastissa on jotakin pahasti vialla. Kaksi tuntia myöhemmin tuli tarkastaja laivalle ja sanoi että keskitankissa #7 on lastin seassa suunnattoman paljon jäteöljyä. Saammeko nähdä tankkien tarkastus sertifikaatin joka annettiin ennen lastausta. Sekä förstille että minulle alkoi selvitä juoni. Kerroimme että seassa on eri tavaraa 400 tonnia ja meillä on siitä näytteet. Kerroimme tarkkaan kaikki tapahtumat Sardiniasta.

Ja teimme sen myöskin kirjallisesti. Jos olisimme aloittaneet lastauksen niin kuin tarkastaja oli suositellut niin 400 tonnia jäteöljyä olisi tasaisesti sekoittunut 20000 tonniin dieseliä ja sitä ei olisi huomattu. Jos olisi huomattu eikä olisi ollut tankkien tarkastus sertifikaattia niin saastuminen olisi johtunut laivan likaisista tankeista.


18.11.2021

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita