Nouadhibou 10/1

Olipa kerran läntisessä Afrikassa Ranskalaisten siirtomaa. Se sijaitsi Saharan länsiosassa, Atlantin rannalla, se oli siis Ranskalaisten Sahara. Siellä asui Maureja. Mauri oli eurooppalaisten nimitys kaikenlaisille epämääräisille ja erivärisille Afrikkalaisille. Nykyään nimitys Suomeksi olisi kielletty sana "Mutakuonot". Suomalaiset Mauri nimiset eivät kuitenkaan tietääkseni ole samanlaisia kuin Länsi Afrikan asukkaat. Tämän Läntisen Ranskalaisen Saharan toinen nimi oli sen takia Mauretania. Mauretaanian paras ja suosituin satama oli Port Etienne. Se oli ranskalaisten nimitys paikalle jonka paikallinen nimi oli Nwadibou (se on Berberin kieltä). Kun Mauretania itsenäistyi 1960, Muutettiin Port Etiennen nimi "Nwadibu"ksi. Siitä on eri kielillä monta eri kirjoitus-asua, jos ranskalaiset joutuvat Port Etiennestä käyttämään paikallista nimeä niin he kirjoittavat sen: NOUADHIBOU.

Kun olin tulossa Nouadhibouhun jäädytys laivalla lastaamaan kalaa, laivalla ei ollut ohjeita paikallisesta sisääntulobyrokratiasta. Britannian Amiraliteetin kauppa laivoille kirjottamat ohjeet perustuivat suoraan ranskalasten aikaiseen, ja tunnetusti vaikeaan, byrokratiaan. Yritin valmistautua sisääntulo papereihin niiden ohjeiden mukaan. Ennen satamaantuloa ja maahantulo byrokratiaa joudumme odottamaan laituripaikkaa ankkuripaikalla, muutaman päivän. Agentti tuli ankkuripaikalle neuvomaan paperi sodan suorittamisesta. Mies oli ranskalainen, mutta siitä harvinainen että puhui melkein virheetöntä selkeää englantia. Sisääntulo papereita koskevat ohjeet olivat lähes samanlaiset, kuin ranskalaisessa Port Etiennessä 1960. Tapahtuma joka minulle jäi mieleen Nouadhiboun ankkuripaikalla koski Ohdakeperhosia. Ne ovat perhosia jotka eivät pysty talvehtimaan pohjois- ja keski- euroopassa, mutta niitä muuttaa joka vuosi isoina parvina Afrikasta. Ne ovat siis vaeltaja perhosia. 1970 luvulla vielä Suomessa harvinaisia. Minulla on hyvässä muistissa kuinka kiihkeästi ajoin takaa sellaista Turussa. ( Siitä perhosretkestä tarinaa "Merimiesjuttuja Perhosten-keräilijä" osassa.)

Tällainen parvi perhosia laskeutui laivaan yöpymään. Parvessa saattoi olla miljoona perhosta. Koko laivaa peitti täysin, kirkkaan-oranssi matto perhosia. Kanella ei voinut kävellä tallaamatta suuria määriä perhosia. Jossain oli ikkuna tai ovi auki ja satoja perhosia oli laivan sisätiloissa. Nouadhiboun jälkeen tämä laji ei minulle enää ole niin eksoottinen harvinaisuus. Laij on suomessakin tullut aika yleiseksi, joinakin vuosina niitä on tullut Suomen asti massoittain.

Tarinan Nouadhibousta kuulin eräältä toiselta päälliköltä toisessa, saman yhtiön, laivassa: Laivan agentti valitti että kaupunkiin ei jostain syystä oltu saatu pitkään aikaan saippuaa. Päällikkö sanoi että meillä on runsaasti, ja antoi muutaman saippuan. Oli nimittäin käynyt niin että laivakauppiaalla oli tapahtunut desimaalivirhe, oli tilattu 100 Lux saippuaa. Laivalle tuli 10000 saippuaa. Onneksi laskussa oli tilauksen mukaiset: 100 saippuaa. Virhe laivassa huomattiin vasta kun laiva oli jo lähtenyt satamasta. Agentti kehui ystävälleen saippuaa, ja yhä enemmän väkeä tuli pyytämään tai ostamaan saippuaa. Stuertti pisti pystyyn kannelle saippua-pöydän ja viereen laatikon johon sai pistää jonkinlaisen maksun jos siihen oli varaa. Lapsilta ja vanhuksilta ei suostuttu ottamaan rahaa. Pisimmillään jono laivaan puolen kilometrin pituinen. Tämän jälkeen kun päällikkö tai stuertti kävi maissa niin monta ihmistä tuli vielä kerran kiittämään, myös muutama muu laivanväestä sai kiitoksia kaupungilla.

Nouadhiboun jälkeen tein muistion sisääntulo-selvityksen vaikeuksista, niin että muut päälliköt oppivat Mauretaanian tavat. Jaoin muistiota myös yhtiön muille laivoille. Tässä kopio muistiosta:

MEMO

DOCUMENTS REQUIRED ON ARRIVAL IN MAURETANIA

(FROM EXPERIENCE SEPT. 22ND 1992 IN NOUADHIBOU)

1.GENERAL DECLARATION

2.CREWLIST

3.LIST OF PASSENGERS

4.LIST OF SUPERNUMERIES

5.LIST OF CERTIFICATES

6.STORES LIST (provision)

7.CREW EFFECTS LIST

8.LIST OF CURRENCY (MONEY LIST) see comments

9.LIST OF BONDED STORES

10.SHIP STORES (paint and tools)

11.SHIP EQUIPMENT

12.LIST OF PARCELS AND PACKAGES

- (ALL UNMANIFESTED PARCELS AND PACKAGES)

13.LIST OF ARMS AND AMMUNITIONS

14.LIST OF PORTS OF CALL (LAST 30 DAYS)

15.LIST OF ANIMALS

16.LIST OF BIRDS

17.VACCINATIONS LIST

18.MARITIME DECLARATION OF HEALTH (see comments)

19.LIST OF TOXIC CARGO

20.LIST OF DANGEROUS CARGO

21.CARGO DECLARATION

- (to include: loadports, amounts, weight, and marks)

22.CARGO MANIFESTS FOR NOUADHIBOU OR NO CARGO FOR NOUADHIBOU-

DECLARATION

23.TRANSIT CARGO MANIFESTS OR NO TRANSIT CARGO DECLARATION.

NOTICE:

ALL DOCUMENTS IN 4 COPIES, 3 FOR OFFICIALES AND 1 FOR SHIP.

ALL LISTS ARE TO BE MADE OUT, EVEN IF THERE IS NOTHING TO DECLARE

e.g. "THERE ARE NO BIRDS ONBOARD" .

DOCUMENTS CONSISTING OF MORE THAN 1 PAGE, ONLY LAST REQUIRES MASTERS SIGNATURE (BUT SHIPS STAMP ON EVERY PAGE)

COMMENTS:

THERE ARE NO LOCAL FORMS, BUT ALL DESIGNS ARE OK.

MARITIME DECLARATION OF HEALTH,

I MADE UP ON PHOTOCOPY OF FORM FROM MOROCCO (FRENCH + ENGLISH)

BY PAINTING OVER "KINGDOM OF MOROCCO". IT WAS OK.

RE. CURRENCY. THIS COULD BE INCLUDED IN PERSONAL EFFECTS LIST, BUT BETTER TO MAKE A SEPARATE LIST, AS THERE IS NOT ROOM ON THE FORM.

NOTICE ALL MONEY ONBOARD HAVE TO BE DECLARED. PRIVATE AND SHIPS FUNDS. ASKED AGENTS ABOUT COINS.

HIS OPINION WAS THAT COINS ABSOLUTELY HAVE TO BE DECLARED.

THE CUSTOMS CHECKED ALL MONEY,

AND THEY WERE NOT INTERESTED IN

THE COINS.

THIS CAUSED A LOT OF COFUSION BECAUSE IN MANY CASES COINS AND BILLS WERE OF SAME CURRENCY,

AND COUNTED TOGETHER.

THIS ALSO BECAUSE THEY WERE INTERESTED IN THE BIG NUMBERS.

AND THEY COULD NOT UNDERSTAND THAT A DECLARATION OF ARGENTINIAN 10.000 PESO CONSISTED OF 10 SMALL ALUMINIUM COINS A 1000 PESO.

10.000 PESO= ABOUT 0,5 DOLLARS

SO TO BE ON THE SAFE SIDE AND AVOID CONFUSION THE BEST THING TO DO IS A SEPARATE LIST OF BILLS AND A SEPARATE LIST OF COINS.

BECAUSE THE AGENTS OPINION MIGHT BE BASED ON SOME CUSTOMS OFFICER INTERESTED IN COINS ALSO.

LIST OF ANIMALS AND LIST OF BIRDS, IS NO JOKE, BOTH LISTS HAVE TO BE MADE, EVEN IF STATING "THERE ARE NO ANIMALS ONBOARD" AND

"THERE ARE NO BIRDS ONBOARD".

NOBODY DID DRINK BEER, OR ANY ALCOHOL. (BETTER NOT EVEN SUGGEST, THEY SEEM STRICT MUSLIMS)

PRESENTS FOR CUSTOMS OFFICERS: 2 MEN, EACH REQUESTED (AND GOT):

400 CIGARETTES

1 CASE LEMONADE

20 LITRES PAINT

5 CHICKENS

10 KG APPLES

10 KG RICE

NOUADHIBOU 22 SEPTEMBER 1992

Erik Heliövaara

Master

m/s Eriks Arc


28.10.2021

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita