Aikapommi Suomenlahdella

Tämä meritarina ei ole samaa kaavaa noudattava kun aikaisemmat. Koska tarinan onnettomuus ei ole vielä tapahtunut. Kaikki olosuhteet ovat kuitenkin tämän päivän arkipäivää.

Visio lähitulevaisuudesta:

Otteita selvityksistä laivaonnettomuudesta Suomenlahden itä osasta, Suursaaren lähettyviltä 8.3.2024

Tapahtuma: Kaksi suurehkoa tankkilaivaa m/t Seawitch Topaz ja m/t Golden Star kolaroivat venäjän alue vesillä, Suursaaren eteläkärjen lähettyvillä 8.3.2024 n. klo. 12:30 suomen aikaa, aiheuttaen yhden maailmanhistorian suurimmista öljy-katatroofeista.

Molemmat alukset syttyivät tuleen, ja m/t Seawitch Topaz upposi myöhemmin.

Laivoista: m/t Seawitch Topaz oli matkalla Primorskista Rotterdamiin Hollantiin, lähes täydessä 200000 tonnin raakaöljylastissa. Alus on rakennettu Kiinassa, vuonna 2018. Se on rekisteröity Marshall Saarille, mutta sen omistaa Seawitch Tankers niminen yhtiö jonka kotipaikka on Cayman Saaret. Seawitch Tankersin takana lienee Yhdysvaltalaiset intressit. m/t Seawitch Topaz oli rahdattuna suurelle Hollantilais - Brittiläiselle monikansalliselle öljy yhtiölle.

Aluksen päällikkö oli Filippiiniläinen ja 12 henkinen miehistö oli monikansallinen. Näistä oli päällikön lisäksi 2:perämies ja konepäällikkö filippiiniläisiä. Nämä 3 olivat ainoat laivassa jotka puhuivat englantia. Muu miehistö oli eri Kaukoidän ja Afrikan maista. heillä ei ollut yhteistä kieltä.

m/t Golden Star oli matkalla Pietarista Houstoniin Yhdysvaltoihin, täydessä 180000 tonnin raakaöljy lastissa. Alus on rakennettu Koreassa vuonna 2016. Se on rekisteröity Kampucheassa, mutta sen omistaa "Mount Everest Shipping" jonka kotipaikka on Bermudalla. Yhtiön takana lienevät Venäläiset intressit. m/t. Golden Star oli rahdattuna suurelle Yhdysvaltalaiselle monikansalliselle öljy-yhtiölle. Laivan koko 20 hengen miehistö oli kiinalaisia, joista 3:s perämies oli Hongkongista, ja hän oli aluksella ainoa joka puhui englantia.

Molemmista laivoista ja niiden henkilökunnasta on saatu joitain tietoja alusten käyttämien luotsien ja satamien asiamiesten haastattelusta. Laivojen henkilökunnan virallisista kansanvälisistä pätevyyksistä ei ole saatu vahvistettua tietoja, paitsi m/t Seawitch Topazin 2 perämiehen pätevyys joka on kansanvälinen filippiiniläinen perämiehen pätevyys. Kaikkien muiden osalta vaikuttaa tällä hetkellä siltä että henkilökunnat ovat olleet muodollisesti epäpäteviä. Ja kuten selvitykset osoittavat niin he kaikki ovat olleet myös käytännössä epäpäteviä.

Seawitch Topaz oli ensimmäistä kertaa jääolosuhteissa. Golden Star oli kuulemma käynyt Pietarissa jääolossa aikaisemminkin, mutta sen jälkeen suurin osa henkilökuntaa oli vaihtunut. Molempien alusten päällystölle tämä oli ensikokemus jääolosuhteista. Juuri ennen onnettomuutta Seawitch Topaz oli ajanut puolella koneteholla ja edennyt vaikeissa jäissä kohtuullisen hyvin. Kaikille yllätyksenä alus törmäsi tiukkaan jäävalliin, ja kääntyi kulkusuuntaan poikittain, ja äkillisesti pysähtyi. Päällikkö varoitti tästä lähellä perässä tulevaa Golden Star laivaa. Golden Star laivalla tätä, englanninkielistä varoitusta, ei ymmärretty. Golden Star oli ajanut hyvin lähellä Seawitch Topazia käyttäen hyväksi edelläajavan jäissä avaamaa väylää. Laiva käytti täyttä konetehoa. Juuri ennen tätä jääolot olivat tilapäisesti helpottuneet ja sen takia molempien laivojen vauhti oli tilapäisesti noussut. Raskaassa lastissa olevalla Golden Starilla ei ollut minkäänlaista mahdollisuutta pysähtyä vaan törmäsi voimalla Seawitch Topazin keskilaivaan.

Kun onnettomuuden jälkeen selvitettiin Seawitch Topazin omistajia ja vakuutuksia ja tarkastuksia. kävi ilmi että Seawitch Tankers nimistä yhtiötä ei enään ole ollut olemassa moneen vuoteen. Ei myöskään ollut selvillä yhtiön vastuu henkilöitä. Luokituslaitos joka oli säännöllisesti tarkastanut ja hyväksynyt laivan ja sen laitteet oli Seawitch Inspections niminen, ja sillä oli vain 1 asiakas Seawitch Topaz laiva. Mikä vakuutusyhtiö antaan vakuutuksen tällaisen luokituslaitoksen tarkastamalle laivalle? Seawitch Insurance, Myös se Seawitch Tankersin omistama yritys. Nämä yritykset olivat lopettaneet toimintansa. Tankkilaiva Golden Starin omistussuhteet luokitukset ja vakuutukset noudattivat yllättävän samanlaista kaavaa. Ei siis ollut olemassa mitään yhtiöitä tai vastuu - henkilöitä jolta olisi voinut hakea korvauksia mittavista vahingoista. Suuri monikansallinen Brittiläis - Hollantilainen öljy yhtiö kertoi että Seawitch Topaz ei missään tapauksessa ollut heidän rahtauksessa. Eikä he tienneet mitään tällaisesta laivasta tai Seawitch Tankers nimisestä varustamosta. Suuri monikansallinen Yhdysvaltalainen öljy yhtiö ei myöskään koskaan kuullut Golden Star laivasta tai Mount Everest Shipping varustamosta. Satama viranomaiset olivat olleet tyytyväisiä laivoihin joiden paperit olivat hyvin laaditut ja tietenkin moitteettomassa kunnossa. He olivat varsinkin tyytyväisiä laivoilta saamiinsa runsaisiin lahjoihin. 


30.6.2022

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita